ROBOTYKA #FunduszeUE
Καλημέρα z Grecji!
W drugim tygodniu naszego projektu FERS kończymy przy współpracy z 5th Lyceum Katerinis intensywną pracę nad swoimi prezentacjami dotyczącymi cyfrowej dostępności. Zaczęło się od przystępnych przewodników po standardach WCAG, przez porównania praktyk w różnych krajach Europy, aż po konkretne wskazówki dla twórców treści – jak pisać, projektować i udostępniać materiały w sposób przyjazny dla wszystkich. Było też trochę detektywistycznej pracy: każdy międzynarodowy zespół przeprowadził własny mini audyt, sprawdzając, czy stworzone treści rzeczywiście spełniają zasady dostępności.
A kiedy głowy parowały od analiz i edycji wzięliśmy udział w warsztatach z robotyki – na bazie zestawów montażowych budowaliśmy i programowaliśmy roboty. Testowanie, czy maszyna ruszy, zawróci na polu o zadanym kolorze i wróci do punktu wyjścia, dostarczyło emocji porównywalnych z zawodami olimpijskimi. Przejedzie? Nie przejedzie? – to pytanie wybrzmiewało z każdej strony. Programowanie robota uczy, jak działa komunikacja człowiek–maszyna. To kluczowe, gdy mówimy o dostępności: projektując strony czy aplikacje, musimy myśleć o tym, jak użytkownik – również z niepełnosprawnością – „porusza się” po systemie.
Po zajęciach projektowych nie zabrakło Turnieju Plażowej Piłki Siatkowej o Puchar TePPSOP – rozgrywek prowadzonych przez naszego pilota Janusza, który w roli połowicznego Zeusa i Dionizosa łączy siły boskie i animacyjne. Wygrał oczywiście każdy, kto brał udział.
Na koniec naszej relacji wracamy jeszcze wspomnieniami do programu kulturowego, podczas którego udaliśmy się w podróż wodno-lądową na wyspę Skiathos. Tam czekała na nas Złota Plaża, słynna mika błyszcząca jak złoto i Kapitan Kostas, który porwał młodzież do tańca na pokładzie. Prawdziwa magia – i znów nikt nie pamiętał, że dzień zaczął się przed wschodem słońca.
Projekt „Międzynarodowa współpraca młodzieży narzędziem wspierającym dostępność treści w Internecie” powoli dobiega końca, ale każdego dnia uczymy się, testujemy, kodujemy i rozmawiamy o tym, jak sprawić, by świat – cyfrowy i rzeczywisty – był bardziej otwarty dla każdego.
Numer projektu: 2024-1-PL01-KA122-SCH-000239794.
#FunduszeUE