Ekopracownia geograficzna
Projekt „Utworzenie ekopracowni w Zespole Szkół Nr 1 w Głownie” został zrealizowany przy udziale środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi pozyskanych w ramach konkursu "Nasze Ekologiczne Pracownie".
Całkowity koszt realizacji projektu to 59 990,00 zł, z czego 53 490,00zł. stanowi dotacja z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi. Pozostałe środki to wkład własny szkoły ( 6500,00 zł).
W ramach otrzymanej dotacji wykonaliśmy kompleksową modernizację pracowni geograficznej. Zaplanowany w projekcie monitor interaktywny wraz z projektorem w znaczący sposób uatrakcyjniła zajęcia geografii i zajęcia obejmujące zagadnienia szeroko pojętej ekologii oraz ułatwił przekaz informacji zawartych na nośnikach elektronicznych.
Wizualizer umożliwił atrakcyjny dla ucznia przekaz obrazów, brył i pomocy dydaktycznych do zagadnień realizowanych w czasie trwania projektu.
Nowoczesny laptop umożliwił właściwą realizację zadań projektu, funkcjonalne wyszukiwanie i transportowanie treści na monitor.
Tablet posłużył do wykonywania zdjęć podczas zajęć terenowych i pozwolił na automatyczne połączenie się z siecią internetową i przesłanie danych uczestnikom projektu. Nowoczesna technologia informatyczno - komunikacyjna znacząco uatrakcyjniła zajęcia. Wykorzystanie nowoczesnego sprzętu pozwoliło na kształtowanie kompetencji kluczowych wśród uczestników projektu.
Nowe ławki i krzesła spełniły właściwe normy bhp, poprawiły komfort pracy i estetykę pracowni poprzez właściwie dobrana kolorystykę mebli. Nowe szafki i gabloty pozwoliły na wyeksponowanie i właściwe przechowywanie zakupionych pomocy dydaktycznych, niezbędnych do realizacji zagadnień zawartych w projekcie.
Odpowiednia jakość sprzętów i estetyka pracowni pozwoliła na realizowanie podstawy programowej z geografii zgodnie z wytycznymi zawartymi w nowej podstawie programowej na odpowiednio przygotowanych stanowiskach.
Fototapeta ścienna przedstawiająca atuty lokalnego obszaru tj. "Rezerwat Zabrzeźnia" podniosła estetykę sali, a także stała się dodatkowym aspektem poglądowym zarówno dydaktycznym jak i wychowawczym. Żaluzje zapewniły komfort pracy podczas wyświetlania materiałów dydaktycznych, a także polepszyły warunki pracy w pracowni podczas słonecznych dni.
Dopełnieniem swoistego klimatu sali były kwiaty, które na jej estetykę. Oczyszczały powietrze z toksycznych substancji lotnych, a umieszczenie ich w pracowni pozwoliło uczniom na analizę znaczenia roślinności w otoczeniu człowieka i zachowaniu czystego środowiska.
Dodatkowe zajęcia w ramach koła zainteresowań dało możliwość wykorzystania dobranych pomocy dydaktycznych, np. do pomiaru zanieczyszczeń środowiska lokalnego, wykonania eksperymentów i doświadczeń związanych z pogodą i klimatem. Uczniowie mogli badać pogodę, analizować informacje o opadach i temperaturze w różnych miejscach.
Wykorzystanie teleskopów i lornetek stało się powodem do bliższego poznania otaczającego środowiska przy wsparciu zakupionych atlasów i przewodników.
Globus indukcyjny posłużył do kształtowania wyobrażeń uczestników projektu związanych nie tylko z pojęciem Ziemi jako planety, ale również ze zrozumieniem pojęcia siatki geograficznej i jej składowych elementów takich jak równik, południki i równoleżniki, bieguny.
Globus konturowy- stanowił znakomitą pomoc dydaktyczną służącą do wprowadzania nowych pojęć jak i utrwalania oraz sprawdzania wcześniej nabytych umiejętności.
Realizowane warsztaty dla uczniów naszej placówki jak i gości w ramach zajęć otwartych, były interesujące i atrakcyjne.
Wzrost świadomości ekologicznej oraz uwrażliwienie młodych ludzi na zachowania proekologiczne, a także problem z selektywną zbiórką odpadów były także podstawowymi założeniami pracowni.
Dlatego też promowaliśmy selektywną zbiórkę odpadów poprzez zakup specjalistycznych pojemników. Wzbudziliśmy w uczniach odpowiedzialność za środowisko naturalne.
Zorganizowaliśmy zajęcia otwarte dla uczniów szkół podstawowych, gdzie szczególną uwagę zwróciliśmy na przyswajanie wiedzy poprzez zajęcia praktyczne. Podnieśliśmy i rozwinęliśmy świadomość uczestników zajęć i wskazaliśmy jak dbać o środowisko, co miało integracyjny wpływ na lokalną społeczność. Przyczyniło się to do promocji działań szkoły w zakresie edukacji, ochrony i kształtowania środowiska.
W ramach udziału własnego pomalowaliśmy ściany, zamieściliśmy tablicę informacyjną o dofinansowaniu zadania przez Fundusz, wycyklinowaliśmy i pomalowaliśmy parkiet , a także położyliśmy fototapetę.
Naszym głównym celem było stworzenie przestrzeni do nauki ze szczególnym uwzględnieniem tematyki ekologicznej. Pragniemy, by uczniowie rozwijali swoje zainteresowania ekologiczne i mieli świadomość , że przyszłość naszej planety leży w naszych rękach.