Podsumowanie projektu Erasmus+
Relacja z praktyk zawodowych uczniów Zespołu Szkół nr 1 w Głownie w Grecji
Dwutygodniowy pobyt w Grecji, realizowany na zasadach Erasmus+ i finansowany z funduszy FRSE, okazał się wyjątkową okazją dla naszych uczniów, by nie tylko poszerzyć wiedzę zawodową, ale także doświadczyć pracy w zupełnie nowym środowisku. Uczniowie z kierunków technik mechanik i technik logistyk przez dwa tygodnie brali udział w intensywnych praktykach, zdobywając doświadczenie, które na pewno przyda się w ich przyszłej karierze.
Działania zrealizowane w ramach praktyk
Technik mechanik: do zadań uczniów kierunku technik mechanik należało m.in. serwisowanie i naprawa maszyn rolniczych. Uczestniczyli w diagnostyce technicznej pojazdów, obsługiwali nowoczesne narzędzia do napraw i poznawali tajniki projektowania elementów maszyn w specjalistycznym oprogramowaniu. Było to nie tylko wyzwanie zawodowe, ale także test umiejętności pracy nad indywidualnie zleconymi zadaniami, a przy okazji także ze znajomości języka angielskiego, którego używali w kontaktach z greckimi przedsiębiorcami.
Technik logistyk: logistycy zapoznawali się z zarządzaniem magazynami, inwentaryzacją zapasów i optymalizacją procesów magazynowych. W ramach praktyk tworzyli raporty z przeprowadzonych działań, analizowali wyniki i wprowadzali dane do systemów informatycznych. Każdego dnia stawiali czoła nowym wyzwaniom, co pozwalało im na bieżąco rozwijać swoje umiejętności analityczne i organizacyjne.
Program kulturowy
Po intensywnych dniach pracy, weekend w Grecji stanowił doskonałą okazję do bliższego poznania tego pięknego kraju. Pierwszego dnia uczniowie popłynęli promem na wyspę Skiathos i zwiedziliśmy tamtejsze malownicze miasteczko. Kolejny dzień to wizyta w Meteorach – unikalnym miejscu, gdzie na szczytach skał znajdują się średniowieczne klasztory.
Cele mobilności
Dzięki współpracy z bardzo doświadczonym greckim partnerem – Olympus Education Services – udało się naszej szkole zrealizować wszystkie najważniejsze cele. Jednym z najważniejszych było objęcie projektem uczniów mających zmniejszone szanse edukacyjne z powodów geograficznych, ekonomicznych czy też rodzinnych. Wśród pozostałych celów wymieńmy: rozwój umiejętności zawodowych – poprzez pracę w realnych warunkach, uczestnicy zdobyli praktyczne doświadczenie w obsłudze nowoczesnych maszyn oraz zarządzaniu logistyką na rynku greckim oraz rozwój współpracy międzynarodowej. Mobilność w Grecji umożliwiła naszym uczniom i nauczycielom nawiązanie kontaktów międzynarodowych, a także poznanie standardów pracy i zasad obowiązujących w krajach Unii Europejskiej.