Podsumowanie mobilności zagranicznej
Cyfrowa dostępność bez tajemnic – uczniowie ZS Głowno w Grecji z projektem FERS
W dniach 12–23 maja 2024 roku 26 uczniów Zespołu Szkół w Głownie uczestniczyło w mobilności edukacyjnej realizowanej w ramach projektu „Międzynarodowa współpraca młodzieży narzędziem wspierającym dostępność treści w Internecie”. Wyjazd do Grecji został zorganizowany dzięki dofinansowaniu ze środków Unii Europejskiej oraz budżetu państwa, w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego (FERS).
Projekt skierowany był do uczniów z mniejszymi szansami, a jego temat – dostępność cyfrowa – okazał się nie tylko aktualny, ale i wyjątkowo angażujący. Uczestnicy pracowali w międzynarodowych grupach roboczych wraz z uczniami 5th Lyceum Katerini. Wspólnie analizowali standard WCAG 2.0, poznawali europejskie regulacje dotyczące dostępności oraz testowali konkretne rozwiązania technologiczne, takie jak WAVE, Axe czy Lighthouse.
Efektem 10. dniowej pracy projektowej są trzy kompleksowe prezentacje w języku angielskim. Pierwsza grupa opracowała przewodnik po standardzie WCAG – przystępny, czytelny i zorientowany na praktykę. Druga zanalizowała, jak z dostępnością radzą sobie różne kraje Europy, od Polski i Grecji po Skandynawię. Trzecia przygotowała zestaw wskazówek dla twórców treści – jak projektować materiały z myślą o osobach z różnymi potrzebami. Każdy zespół przeprowadził również mini audyt, sprawdzając, czy przygotowane materiały spełniają zasady dostępności.
Zajęcia miały formę warsztatową, terenową i wykładów realizowanych w greckiej szkole, a praca przebiegała z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych i języka angielskiego jako języka współpracy. Uczniowie rozwijali nie tylko kompetencje technologiczne, ale także umiejętność pracy projektowej, krytycznego myślenia i otwartości na potrzeby drugiego człowieka.
Projektowi towarzyszył także program kulturowy: wizyta w Meteorach, Salonikach i wycieczka na wyspę Skiathos.
Wszystkie zrealizowane działania wpłynęły na wzmocnienie kompetencji kluczowych uczniów z mniejszymi szansami. Były one cennym doświadczeniem nie tylko edukacyjnym, ale także osobistym, budującym większą pewność siebie. Uczestnicy wrócili do Polski z konkretną wiedzą, praktycznym doświadczeniem i świadomością, że dostępność w Internecie to standard, który mogą współtworzyć.
#FunduszeEuropejskie